Dincolo de miza estetica a cartii, seriile succesive de cititori au fost fascinati fie ca au vrut, fie ca nu, în tot acest rastimp, de fenomenul ce constituie substanta romnanului: ciocoismul, forma româneasca a parvenitismului, a venalitatii si lacomiei, a lipsei de repere morale, a mitocaniei agresive si viclene, a exhibitionismului îmbuibatilor si îngâmfatilor. Ciocoismul repugna, aproape tuturor, la prima vedere, dar el sta ascuns probabil în fiecare dintre noi; suntem obligati sa vedem ca mereu sunt create conditii si motive pentru renasterea lui; nimic nu-l poate stavili cu totul, cel putin pâna acum. Iata, o constatare deconcertanta pentru oricine mediteaza serios si-n tonalitate responsabila despre centrele de imoralitate din spatiul nostru public.
Parafrazându-l pe Spinoza, autorul Eticii, am putea spune ca unei pasiuni si unui viciu nu le poti opune cu folos, decât ceva egal în forta, daca nu ceva mai tare decât ele. Deocamdata, ciocoismul este, din pacate, un viciu activ, iar adevaratele virtuti ale vietii democratice – politetea, spiritul de dreptate, cinstea, simplitatea, loialitatea, prudenta, toleranta, blândetea curajoasa si curajul blând, grija si iubirea – apar ca valori morale si forte sufletesti lipsite de vlaga.