Roman castigator al Irish Times International Fiction Prize in 1995
J.M.
Coetzee, laureat al Premiului Nobel (2003) pentru literatura, si Fiodor
Dostoievski, unul dintre cei mai mari scriitori ai lumii. Ce au in
comun? Un roman, Maestrul din Petersburg, scris de primul
despre viata celui de-al doilea. Dostoievski, cel pe care il cunoastem
filtrat printr-o sensibilitate contemporana, este aparent un antierou:
un barbat intre doua varste, care si-a pierdut credintele tineretii si
se indreapta cu pasi repezi spre ruina trupeasca si spirituala. Tocmai
acest barbat isi asuma insa elucidarea unui mister cumplit, pe o veche
schema a datoriei si paricidului simbolic: moartea fiului sau vitreg,
Pavel. Intr-o Rusie violenta si opresiva, aflata in pragul revolutiei,
Dostoievski gaseste printre hartiile fiului sau o lista neagra, ceea ce
confirma asocierea lui Pavel cu gruparea anarhista Razbunarea
Poporului, condusa de oportunistul Nechaev, chiar posibilul ucigas. Un bildungsroman care se deruleaza in sens invers, Maestrul din Petersburg
urmareste traseul psihologic al scriitorului care, pe fondul unei
stranii si contorsionate povesti de dragoste tarzii, isi descopera fiul
prezent prin absenta. Revelatia din final, cand Dostoievski se vede
reflectat in ochii fiului sau prin intermediul unor scurte povestiri
ale acestuia pe tema paricidului, pune coroana de spini pe fruntea unei
civilizatii aflate in pragul descompunerii. Romanul lui Coetzee
lanseaza intrebari despre constiinta, luciditate si suferinta intr-un
stil nuantat, deloc emfatic, chiar daca sunt filtrate prin mai multe
secole literare, fiecare cu raspunsurile lui.
"In Maestrul din Petersburg,
temele dostoievskiene -- nebunia, moartea, paricidul -- sunt filtrate
extrem de inspirat prin sensibilitatea contemporana si ideile
filozofice ale unui foarte important scriitor al secolului XXI, J.M.
Coetzee." (Kirkus Reviews)
"Un studiu extraordinar al
misterelor intunecate ale creativitatii, durerii si relatiei dintre
tati si fii, ca si al marilor teme rusesti: dragostea si moartea." (The Wall Street Journal)
"O
explorare provocatoare si ironica a felului in care arta se oglindeste
in viata. O drama a creatiei si o anatomie a obsesiei."
(Los Angeles Times)
Scrie un review
Review-ul a fost trimis cu succes.