Povestea librariei Pravalia cu Carti incepe in decembrie 1990, moment care a marcat inceputul unei istorii interesante si pline de nepravazut . Au fost 24 de ani in care am vazut si trait evolutia pietii de carte din Romania, am vazut aparand si disparand edituri, am asistat la cresteri si prabusiri ale acestei piete cu un specific aparte, am vazut aparand si murind librarii, am cunoscut oameni frumosi care si-au dedicat eforturile zilnice pentru carte.
A fost o poveste destul de agitata, dar rabdarea si perseverenta au acum ca rezultat una dintre cele mai mari librarii independente din tara. Situatia nefericita pe care o traversam in aceasta perioada, denumita de catre multi "criza", ne-a oferit ocazia de a ne muta in urma cu aproape cinci ani, intr-un mult mai generos spatiu in care putem sa oferim cititorilor din Constanta cat mai mult din oferta editoriala prezenta pe piata. Este adevarat ca ducem dorul perioadei romantice dintre 1992 – 1996, cand editurile erau mai atente la ce publicau, cand erau mult mai multi cititori si ajungeam vara sa contorizam volumul vanzarilor zilnice in metri cubi de carte, iar oamenii care intrau in librarie erau mai relaxati si mult mai comunicativi.
Am fost intrebati de-a lungul timpului care este "reteta" supravietuirii si dezvoltarii noastre intr-un domeniu care ne plaseaza pe ultimile locuri in Europa. Dupa cum sunt sigur ca stiti, Romania are o piata de aproximativ 100 mil euro pe an, mult sub alte tari, iar acest lucru ne-a obligat sa fim eficienti intr-un domeniu delicat. Multe librarii sau lanturi de librarii au incercat sa aduca oamenii in aceste spatii apeland la crearea de locuri pentru lectura, lansari de carte, construirea unui ambient incalzit cu ajutorul unei cani de ceai, reclama de orice fel, targuri de carte etc. Trebuie sa recunosc faptul ca am avut tot timpul rezerve in ceea ce priveste eficienta acestor metode, dar poate ca noi suntem subiectivi pentru ca piata constanteana are un specific aparte. Cert este faptul ca in mai bine de doua decenii de activitate am incercat aceste metode plus altele conjuncturale si efectele au fost departe de asteptari, asa ca toate resursele noastre s-au indreptat catre ceea ce am considerat si consideram ca este cu adevarat important pentru librarie si cititori.
Am reusit performata de a face ca peste 95% dintre cei care trec pragul librariei noastre, sa iasa din casa sau sa plece de la locul de munca pentru a veni special la noi. Foarte rar avem clienti care sa viziteze intamplator libraria noastra, nu suntem intr-un centru comercial in care sa ne intre oameni la plimbare si ca atare toate resursele noastre sunt indreptate catre cititorii care ne fac onoarea de a ne vizita. Pentru a fi la inaltimea solicitarilor, spre deosebire de marea majoritate a librariilor, oferta noastra este reprezentata din 95% carti si doar 5% papetarie si jucarii.
Acest lucru inseamna ca depunem toate eforturile pentru a avea in rafturi cat mai multe carti, de la cat mai multe edituri, in cat mai scurt timp; inseamna ca suntem o echipa de librari cat mai informati si atenti la nevoile clientilor, incercam sa comunicam si sa interactionam cat mai mult pentru a intelege nevoile cititorilor, organizam propriul nostru targ anual, afisam promotiile si reducerile ceva mai discret, tocmai pentru a usura initierea contactului verbal cu oamenii cand ajung sa achite cartile, rezultatul final fiind o fidelizare, educare si o dorinta mai mare de comunicare a prietenilor nostri, cititorii.
Ca o concluzie la ceea ce am spus mai sus, preocuparea noastra principala o reprezinta contactul permanent cu clientii, lucru ce s-a dovedit mult mai eficient decat orice alta forma de promovare. O alta caracteristica a librariei a fost si este permanenta reinventare, acest lucru fiind necesar pentru a nu cadea in rutina, pentru a ne surprinde tot timpul cititorii, pentru a oferi noi modalitati de expunere a cartilor, pentru a-i face sa petreaca cat mai mult timp in preajma cartilor. Deschiderea cafenelei si a ceainariei in incinta librariei a dat un motiv suplimentar cititorilor constanteni sa petreaca cat mai mult timp de calitate la Pravalia cu Carti.
Clientii nostri privilegiati, cei care au beneficiat permanent de atentie suplimentara si reduceri din partea librariei noastre, au fost si sunt in primul rand copiii si adolescentii, alaturi de clientii fideli, adica oamenii care ne-au oferit suportul si motivatia de a continua aceasta activitate. Toti acestia sunt foarte importanti pentru noi deoarece tineriireprezinta viitorul, iar clientii fideli sunt cei care, de cele mai multe ori, ne dau motivatia de a continua sa vrem sa fim mai buni.
O alta metoda de promovare a librariei si implicit a cartilor, o reprezinta si site-ul pravaliacucarti.ro, un mediu cu un specific anume, dar pe care am reusit sa il umanizam si sa il incalzim, construindu-l cu aceeasi caldura precum libraria clasica. Succesul pe online a venit apeland la aceeasi strategie; rabdare si consolidarea increderii cititorilor oferind servicii de calitate si asistenta permanenta, dovedindu-se inca o data cat de important este sa comunici cu clientul.
In ceea ce priveste viitorul, acesta, din pacate, depinde de foarte multi factori pe care nu ii controleaza industria cartii. Chiar si asa cred ca rabdarea, perseverenta si dragostea de carte pot face ca si peste ani sa mai avem cititori si povestea Pravaliei cu Carti sa continuie alaturi de toti cei implicati.